NAMASTE!

ŘÍKÁ SE, ŽE KAŽDÉ SLOVO JE MANTRA A KAŽDÁ BYLINKA JE MEDICÍNA. JEN JAK JE POUŽÍVAT, TO JE TA SPRÁVNÁ OTÁZKA. TO, CO JE PRO NĚKOHO JED, JE PRO JINÉHO MEDICÍNA. TAK JAK CHUTNÁ AJURVÉDA?

CO JE AJURVÉDA?

Slovo ajurvéda znamená věda o životě. Ajurvéda není náboženství, je to Dharma, nejvyšší moudrost zaznamenaná v posvátných indických textech, Védách. Říká se, že Védy jsou jako vítr, nepatří žádné zemi ani člověku. Védy neříkají, že toto je jediná cesta.  Hovoří o tom, že každá cesta na kterou se vydáme s vírou, pokorou a úctou, vždy povede k pravdivému cíli. Pravda může být realizována prostřednictvím mnoha cest. V této toleranci spočívá jejich moudrost.

PRANA - MELÓDIE ŽIVOTA

Rabindranath Tagore, indický básník, ve své básni přirovnává člověka k bambusové flétně. Když se podíváte dovnitř flétny, tak neuvidíte nic, jen prázdnotu. Ale hudebník, který je naší životní energií, dokáže vyloudit nádhernou hudbu z prázdnoty. Ten hudebník je Prana, naše univerzální energie života, kterou získáváme z jídla, vzduchu a z přírody.

Ajurvéda definuje lidské tělo jako spojení všech elementů vesmíru a nehmotného vyššího já. Vesmír tvoří pět elementů: země - pevný základ a hmota, voda - tekutý stav, oheň - transformátor pevných částí na tekuté a plynné, vzduch - plynná forma a éter - prostor, ve kterém se vše vytváří. Těchto pět elementů zkombinovaných do párů vytváří tři proměnlivé temperamenty zvané Doshe - Vata, Pitta a Kapha, které nás charakterizují jako otisky prstů. Vata je tvořena prostorem a vzduchem a kontroluje pohyb. Pitta je kombinací ohně a vody a pomáhá metabolismu. Kaphu tvoří voda a země a vytváří strukturu tělesné schránky.

Tři Doshe udržují naše tělo zdravé, jen když energie může volně proudit. Ajurvéda je postavena na harmonii naší bioenergie. Využívá vnější i vnitřní léčebné procedury, očistné diety a psychologické terapie, pomáhající odbourávání stresu a problémů.

ANNAM BRAHMA – TO, CO JE JÍDLEM PRO BOHA

Cyklus koloběhu života a smrti se dá vyjádřit i prostřednictvím konceptu Annam Brahma, což doslovně znamená to co je jídlem pro boha. Zdravé jídlo, které je Pranou pro vaše tělo, můžete cítit všemi smyslovými orgány, nejen na jazyku. Pohled na umělecké dílo, uklidňující hudba, příjemná vůně a dotek přírody, cvičení jógy nebo meditace, i to je potrava pro naše tělo. Proto ajurvéda říká, že naši životní energii získáváme z jídla, způsobu dýchání, z prostředí a také ze způsobu myšlení. 

V ajurvédě - dharma, artha, kama a moksha - jsou čtyři slova vyjadřující podstatu a smysl života.

Annam Brahma v sobě spojuje transformaci vesmírné energie do každodenních aktivit a v tom spočívá její moudrost, Dharma. Slovo Artha znamená dát smysl činům. Kreativní energie vyvolávající potěšení a radost z tvorby je označována Kama a pokud její potenciál využijeme naplno, tak se dokážeme osvobodit. Být skutečně svobodný vyjadřuje slovo Moksha, svoboda tvořit krásu dotykem duše.

VISHADAM - KDYŽ JÍDLO CHUTNÁ ŠTĚSTÍM A SMUTEK JE JEDEM

Nejlepší jídlo prý chutná štěstím. V sanskrtu to nejlépe vyjadřuje slovo Vishadam. Znamená smutek, ale i toxin nebo jed. Smutek je jako jed pro tělo. Pokud je člověk smutný delší dobu, tak to ovlivňuje jeho žaludek a trávení. Špatné trávení je základem pro všechny nemoci. Proto štěstí, vnitřní spokojenost a láska jdou přes žaludek.

Jídlo připravované s láskou se stává lékem. I v prastarých textech Upanišádách je prvotní význam přikládán osobě, která jídlo připravuje. To je důvodem, proč je v každé kultuře oslavované domácí jídlo připravované matkou. Matky jsou nositelky ženské energie Shakti, která je na počátku každé kreativní činnosti a je součástí našich hormonů a genů. Říká se, že dobře naladěná osoba dá jídlu dobrou energii. Pokud správně jíte, dodržujete vhodný denní režim - dinacharya a snažíte se nemocem předcházet - ritucharya, nepotřebujete žádné léky.

I BOHOVÉ MAJÍ RÁDI RŮZNÉ CHUTĚ

Ajurvéda rozeznává 6 chutí - sladkou, kyselou, slanou, hořkou, trpkou a pálivou. Sladká, kyselá a slaná chuť dává sílu tělu a posiluje Kaphu. Pálivá a kyselá chuť zvyšuje Pittu a trpká a hořká chuť zvyšuje Vatu. V životě i na talíři by měly být všechny tyto chutě vyrovnané. A proto se během největších oslav v Indii vaří až 60 druhů kari, aby každý bůh byl uspokojen.

Lakshmi, bohyně prosperity, má ráda sladké. Proto se během svátků pečou koláče a nabízejí se sladkosti.  Naopak bohyně Alakshmi, která přináší neštěstí a utrpení, má ráda pálivé a kyselé. Proto se po celé Indii přede dveře věší citrony a chilli papričky, aby si je Alakshmi vzala a nevstoupila dovnitř.

Také rituály během největších svátků v Indii mají spojení s ajurvédou. V těchto dnech se slaví svátek Diwali, který je oslavou vítězství dobra nad zlem, světla nad temnotou. Rozsvícené lampy symbolizují poznání a vnitřní světlo, které přináší klid a odhání všechny stopy temnoty a nevědomosti. Jsou spojeny s očistou, která má připravit lidi na chladnější zimní počasí.

V našich končinách je asi nejznámější indickou oslavou svátek Holi, při kterém hlavní roli hrají barvy, které po sobě lidé házejí. Dnes se používají syntetická umělá barviva, ale nebylo tomu vždy tak. Původ svátku je docela praktický. V době oslav, na přelomu měsíců únor a březen, se hlavně v severní části Indie mění počasí. Ze suchého zimního období se pomalu přechází do vlhkého teplého období. Aby tento přechod lidské tělo lépe snášelo, bylo třeba posílit imunitu. Podobně jako naše tradice polévání studenou vodou během Velikonoc, vznikla v Indii tradice házení po sobě kořením. Původně to bylo červené chilli, zelený koriandr, hnědá skořice, černý pepř nebo žlutá kurkuma. Zkuste se nadechnout takové štiplavé směsi. Pročistí vám to dýchací cesty, vypláčete se a vykašlete se na všechny starosti světa. A to je to umění žít, o kterém mluví také tradiční indická medicína ajurvéda.

Tradičně se podobná očista promítá do denního života i ve starých rituálech, jako je například Ekadashi, kdy se 11. den po úplňku dodržuje půst, během kterého se očišťují vnitřní orgány.

MÝTY A LEGENDY O AJURVÉDĚ A JÍDLE

Ajurvéda je opředena mnoha mýty a legendami. Mezi nejznámější mýty týkající se jídla patří tvrzení:

  • Ajurvédské jídlo je přísně vegetariánské. Ve skutečnosti platí, že vegetariánská dieta je nejlepší při očistě těla, ale některé nemoci se léčí i podáváním masa nebo masných vývarů.
  • Podobně to platí i při pochutinách jako jsou káva, čaj a alkohol. Během očisty se nepodávají, ale v běžném životě mohou v malých dávkách být nápomocné.
  • Ajurvéda vznikla v Indii, ale jak říká Dr. Venugopal, z Eskymáků vegetariány neuděláš. Proto se musí přihlížet i na životní prostředí a také na kulturní zvyky, které mají kořeny v dobách, kdy lidé ještě naslouchali sami sobě a také přírodě kolem sebe.

Většina medicínských systémů má svá pravidla, která říkají jak žít a co dělat. A pokud se jimi neřídíte, dostanete se do problémů. Ale podle ajurvédy není nic jen dobré nebo špatné, a nic se jednoznačně nepřikazuje ani nezakazuje. Měli bychom využívat všechny zdroje, které jsou nám k dispozici. Dr.Venugopal charakterizuje ajurvédu jako vědu, která má pomoci člověku porozumět jak žít běžný život v souladu se světem a vesmírem, a jak využívat zdroje, které nám příroda dává. V angličtině se vesmír označuje jako univerzum, což je jistým způsobem zobecnění univerzálnosti ajurvédy.

VÍCE INSPIRACE >>

CESTUJTE S NÁMI

VÍCE INSPIRACE


ZUZANA ZWIEBEL
AJURVÉDSKÉ CESTY

ZUZANA ZWIEBEL

Zuzana nespojuje pouze zajímavá místa na mapě, ale i osudy, lidi se kterými se setkala na svých cestách. Své zážitky přeměňuje do různých tras, jejichž podstatu tvoří tři slová: Spirit, Story, Style.

+

ayurveda trails pvt | © 2018