NAMASTE!

2 TRABANTI, 1 MALUCH A 1 JAWA 25 000 KM Z ASIE AŽ DOMŮ

Poslední výprava jednoho z nejznámějších českých cestovatelů Dana Přibáně nazvaná Trabantem tam a zase zpátky po dvanácti letech uzavírá cesty žlutých trabantů napříč kontinenty. Během divoké jízdy parta cestovatelů putuje z jižní Indie přes Nepál, Pákistán, Čínu, Kyrgyzstán do Uzbekistánu a odtud přes Rusko, Ukrajinu až k triumfálnímu návratu na Slovensko a do Česka.

RIGHT:
TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY
ABOVE:
TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY
VELKÁ CESTA DOMŮ

Velká cesta domů začala na jihu Indie, zamířila k severu mezi pohřební hranice magického Váránasí, aby pokračovala dál do Nepálu a podhůří Himálaje, kde trabanty ve výšce 5328 metrů nad mořem stanovily výškový rekord dvoutaktního auta. Himálaj prověřil žlutý cirkus způsobem, jaký ještě výprava nezažila – byl to boj s přírodou na úzkých kamenitých stezkách vinoucích se nad hlubokými srázy. Komplikace navíc způsobovalo bahno, sníh a spousta vody valící se přes stezky v nadmořských výškách, kde ztrácejí výkon motory i lidé. Následně cestovatelé překonali hory mystického malého Tibetu, sjeli na hranice Pákistánu a po slavné horské silnici Karakoram Highway dorazili do Číny. 

DOJEMNÝ NÁVRAT DOMŮ

Samarkand byl nejvýchodnějším bodem první cesty v roce 2007. Od té doby žluté trabanty projely Afriku, Jižní Ameriku i Austrálii a jihovýchodní Asii. Když se nyní do města vrátily z východu, kruh cesty kolem světa se uzavřel. Dál výprava pokračovala napříč Uzbekistánem, mezi opuštěné lodě na „dno pouště“ k vyschlému Aralskému jezeru, do Kazachstánu, do Ruska, na Ukrajinu a Slovensko.

Od překročení hranic až domů do Prahy jela výprava v čele několikakilometrové kolony trabantů i mnoha dalších strojů se stovkami fanoušků kolem silnic. Návrat to byl „doslova epický“ a podle Přibáně předčil vše, co cestovatel dosud zažil.

„Poslední tisícovka kilometrů od ukrajinsko-slovenských hranic byla krásná, silná a dojemná. Všude nás lidé vítali, stáli podél silnic a mávali. Něco takového už asi nezažijeme. V době sociálních sítí si takového obrovského zájmu a osobního kontaktu neskutečně cením,“ uzavírá Přibáň. Dlouhých 17 237 kilometrů posádka zdolala za pět měsíců.

NORMÁLNÍ LIDI NEBEREME!

Na filmovou cestu Trabantem tam a zase zpátky vzal Dan Přibáň opět mezinárodní česko-polsko-slovenskou posádku, dva trabanty, polský Fiat 126p řečený maluch a českou motorku Jawu 250. Tým tvoří známé tváře žlutého cirkusu včetně nesmrtelného motocyklisty a optimisty Marka Slobodníka, notorického ztráceče pasů Radka Jony i hlavního „cirkusového“ hudebníka Marka Duranského. Všehoschopnou hlavní sestavu doplnil nováček a hasič Honza Setvín a novopečený řidič sbírající první motoristické zkušenosti v divokém provozu Indie Lukáš Venclík. 

TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY
JAN SETVÍN

První nováček v sestavě. Hasič a spolehlivý dříč. Když už jsme se chystali opustit nápad na cestu s maluchem, protože Radek se nechtěl vrátit do Evropy a pochystat ho, Honza se nabídl, že to vezme na sebe. Prostě nabídka, která se neodmítá, dá si dohromady celé auto, a pak v něm pojede s Radkem! ...každopádně náš výpočet (1 hasič + 1 hovado) / 2 = dva normálně zodpovědní lidi.
LUKÁS VENCLÍK

Druhý nováček týmu. S Lukášem jsme se potkali v divadle, kde se ukázalo, že mu není žádná neplecha dost neplechovatá a když z něj vypadlo, že by chtěl jet s námi, tak jsme si řekli, proč ne bude skvělý blogger, rozhlasový reportér i komická postavička ...no a on nám pak řekl, že nemá řidičák! Což nás utvrdilo v dojmu, že není normální a skvěle s k nám hodí. Jo a ten řidičák si právě udělal! 
TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY
TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY
MAREK DURANSKÝ

Řečený Marek II. (protože když si z celé Evropy vybíráte náhradníka na Východní Timor, musí to být zrovna Slovák a zrovna Marek, protože jednoho takového už tam máte! Marek nahradil uprostřed minulé cesty Poláka Marcina, který se na nás vyprdnul. Marek perfektně fotí, hraje na kytaru (a taky dost dobře zvrací, což mu zajistilo roli ve filmu). Projel pak Markem I. na pionýrech Afriku a bylo samozřejmé, že jede zase! 
MAREK SLOBODNÍK

Prostě Marek Slobodník alias Marek I... k němu snad není co dodávat. Kokot drevený plechom pobitý, nesmrtelný motocyklista a optimista, který jede na motorce v jakémkoli zdravotním stavu za jakéhokoli počasí. Marek samozřejmě pojede na jawě Anežce, která prošla zásadní generálkou.
TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY
TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY
RADOSLAW JONA

A samozřejmě Radek, dlouho jsme řešili, jesli našeho tučňáka z Madagaslaru bát, ale prostě ho máme rádi. Radek zůstal po skončení minulé cesty v jihovýchodní Asii a potuluje se tam dodnes. Měl by za námi přiletět na start. Jesli tam vážně bude neví nejspíš ani Radek sám. Ale intenzivmě s ním řešíme, aby měl aspoň pas!

„Poslední tisícovka kilometrů od ukrajinsko-slovenských hranic byla krásná, silná a dojemná. Všude nás lidé vítali, stáli podél silnic a mávali. Něco takového už asi nezažijeme!“ Dan Přibáň

TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY
VOJTĚCH DUCHOSLAV 

A nakonec štáb. Vojta byl s námi poprvé v Austrálii a stal se z něj nenahraditelný člen týmu, nejen že fotí, točí, časosběruje a řídí drona, ale taky vede Vojtovo vědecké okénko, které dělá z naší dokumentární komedie seriozní dokument ...asi tak na dvě minuty. Vojta se nebojí umazat, takže kromě focení se i rád vrtá v autech. 
ZDENĚK KRÁTKÝ

Zdeněk je základním kamenem našich filmů a seriálů, valná většina záběrů pochází od něj. Za svojí kamerou je nesmrtelný, před ní toho nic nenamluví. Zdenda je precizní dříč a navíc rozumí motorům, takže je i užitečný mechanik ...a taky fundovaný kibic, když rád poradí z bezpečí objektivu někomu, kdo se zrovna válí v bahně.
TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY
TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY
DAN PŘÍBAN

No a nakonec náčelník Dan. Celé si to vymyslel a i když mu to občas celé leze pěkně na nervy, celé ho to pořád hodně baví. Principál žlutého cirkusu a režisér našich filmů a seriálů. Cesta a film jsou pro něj věci, která jedna bez druhé nemá smysl. Dan pojede (jako už čtyřikrát před tím) v Egu.
TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY

Myšlenka na uspořádání výpravy v trabantech se u něj zrodila v roce 2006, kdy chtěl rozbít zakořeněnou představu, že na dlouhou a náročnou cestu je potřeba nákladné vybavení a drahé auto. Trabant byl jasnou volbou coby nejlevnější dostupné vozidlo a symbol jednoduchosti. „Trabant je nositelem spousty příběhů, spousta lidí s ním jezdila, vlastnili ho jejich rodiče, bylo to jejich první auto. Ohromné množství lidí s ním má nějaký zážitek a pro ty, kdo jej nemají, je trabant prostě roztomilé legrační autíčko,“ uzavírá Přibáň.

Film Trabantem tam a zase zpátky završuje Přibáňovy cestovatelské projekty nesoucí hromadný název Trabantem napříč kontinenty. V červenci 2007 se vydal na svou první „trabantí“ cestu a vznikl film Trabantem hedvábnou stezkou o výpravě do pouští střední Asie. V roce 2009 navázal filmem Trabantem napříč Afrikou o cestě přes celý kontinent, v říjnu 2012 se vydal na expedici Jižní Amerikou, ze které vznikl snímek Trabantem až na konec světa a duben 2015 se nesl v duchu zahájení expedice z Austrálie do Asie, kterou viděli diváci v kinech jako dokument Trabantem do posledního dechu.

Ve snímku Trabantem tam a zase zpátky, jenž se nese na hladině vysokých obrátek motorů i adrenalinu, Přibáň se svým týmem definitivně ukazuje, že k projetí světa není potřeba drahých terénních vozů. „Každá naše cesta byla těžší než ta předchozí a každá jinak. Na první jsme nevěděli, co dělat, na poslední jsme to věděli naprosto přesně, ale dělali jsme toho až moc. Ovšem na ironii a černý humor, někdy na hranici politické korektnosti, byla spousta prostoru vždy,“ říká Dan Přibáň.

TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY
TRABANTEM TAM A ZASE ZPÁTKY

Poslední výprava jednoho z nejznámějších českých cestovatelů Dana Přibáně nazvaná Trabantem tam a zase zpátky po dvanácti letech uzavírá cesty žlutých trabantů napříč kontinenty. Během divoké jízdy parta cestovatelů putuje z jižní Indie přes Nepál, Pákistán, Čínu, Kyrgyzstán do Uzbekistánu a odtud přes Rusko, Ukrajinu až k triumfálnímu návratu na Slovensko a do Česka.
Audioknihu Lukáše Venclíka si můžete poslechnout tady >>
Seriál České televize můžete sledovat tady >>

VÍCE INSPIRACE >>

CESTUJTE S NÁMI

VÍCE INSPIRACE


ŽLUTÝ (TRANS)TRABANT
PARTNER NA CESTÁCH

ŽLUTÝ (TRANS)TRABANT

Aneb "Žlutý Cirkus" tvoří náčelník Dan Přibáň, kameraman Zdeněk Krátký, fotograf Vojta Duchoslav, motocyklista Marek Slobodník, nenahraditelnej Marek Duranský, největší pankáč Radek Jona, hasič a záchranář Honza Setvín a herec Lukáš Venclík.

DAN PŘIBÁŇ
CESTOVATEL

DAN PŘIBÁŇ

Novinář, režisér a cestovatel je náčelníkem projektů Transtrabant aneb "Žlutý Cirkus". Od roku 2007 projel Hedvábnou stezkou, Afrikou, Jižní Amerikou, Tichomořím a v roce 2018 tam a zase zpátky z Indie do Čech.

VOJTĚCH DUCHOSLAV
FOTOGRAF

VOJTĚCH DUCHOSLAV

Jezdí na výpravy se "Žlutým Cirkusem" a zatím neví co bude dělat až bude velký, neboť neví jak dlouho se mi ještě bude dařit kombinovat fotografii a vědu. Nápadů a plánů má spoustu na zemi i ve vzduchu, kde líta s dronem.

MAREK DURANSKÝ
FOTOGRAF

MAREK DURANSKÝ

Pouliční muzikant, fotograf, cestovatel a v blízké budoucnosti možná i spisovatel. V průběhu expedice Trabantem napříč Tichomořím z řad ochotných dobrovolníků doplnil sestavu "Žlutého Cirkusu".

ZDENĚK KRÁTKÝ
KAMERAMAN

ZDENĚK KRÁTKÝ

Je prodloženou kameramanskou rokou a očima výprav "Žlutého Cirkusu". Skoro vůbec není vidět, ale nic mu neunikne a všechno zaznamená. Je tichým světkem trabantího rachotu světem.

+

ayurveda trails pvt | © 2018